Nettikasinoiden maailma kukoistaa. Uusia pelaajia päätyy kansainvälisille kasinoille joka päivä lähes joka puolelta maailmaa, eikä Suomi missään nimessä ole poikkeus tähän. Itse asiassa suomalaiset yksi kaikkein uhkapelimyönteisimmistä maailman kansoista, mitä maa päällään kantaa.
Rahapeleistä pystyy yleisesti ottaen tienaamaan rahaa kahdella eri tavalla. Näistä suositumpi on pyrkiä voittamaan rahaa kolikkopelien ja pöytäpelien kaltaisista viihdetuotteista. Valitettavasti uhkapelaamista itsessään ei kuitenkaan voi pitää varteenotettavana tapana tienata rahaa, sillä pitkässä juoksussa talo voittaa aina. Sen sijaan aitoa tienuuta voi saada itselleen nimenomaan lyöttäytymällä talon puolelle niin sanotuksi kasinoaffiliaatiksi. Näistä asioista kerromme tässä tekstissämme lisää!
Mitä affiliaattimarkkinointi on?
Sana affiliaatti ei ehkä ole kaikkein suomalaisin termi, mitä on koskaan keksitty. Sillä ei kuitenkaan ole olemassa varsinaista suoraa suomennosta, vaan usein puhutaan nimenomaan affiliaattimarkkinoinnista. Affiliaatti tulee joka tapauksessa sanasta “affiliation”, joka viittaa joko kahden tai useamman tahon väliseen suhteeseen.
Affiliaattimarkkinoinnissa ideana on, että jokin taho lyöttäytyy yhteen jonkin toisen tahon kanssa lupauksenaan tehdä tälle taholle markkinointia. Esimerkkinä voidaan ottaa nykyään paljon tapetilla olevat sosiaalisen median influensserit eli vaikuttajat, jotka mainostavat somejulkaisujensa kautta yhteistyökumppaniensa tuotteita. Kaunis nuori influensseri voi esimerkiksi arkeaan esittelevässä My Day -videossa pukeutua vaateyritykseltä saamiinsa hepeneisiin, joita hän esittelee videon lomassa maksua vastaan.
Affiliaattimarkkinointi on usein tavanomaista markkinointia hienovaraisempaa mainostamista. Tuotteista voidaan esimerkiksi puhua ikään kuin sivulauseessa hieman samaan tapaan kuin miten tuotesijoittelussa mainostettavat tuotteet lähes piilotetaan ympäristöön. Pöydällä voi nätistä aseteltuna olla vaikkapa uusi virvoitusjuomapullo, ja vaikuttajat voi kehua ihanaa takkiaan ja mainita, että sen saa nyt ostettua itselleen alennuksella käyttämällä vaikuttajan koodia verkkokaupassa.
Somessa keskeistä on, että affiliaatit ilmoittavat kaupallisista yhteistöistään avoimesti. Piilomainontaa ei esimerkiksi Facebookin ja Instagramin kaltaisilla alustoilla saa harjoittaa.
Miten kasinoiden affiliaattimarkkinointi tapahtuu?
Kasinoiden affiliaattimarkkinointi on hieman erilaista kuin mitä vaikkapa yllä esitelty vaatteiden ja muiden vastaavien tuotteiden markkinointi. Voidakseen markkinoida kasinoita henkilön täytyy ensin ottaa yhteyttä kasinotoimintaa pyörittävään tahoon. Sivusto Mgacasino sisältää linkkejä verovapaille Maltan kasinoille. Kontaktoinnin jälkeen pitäisi solmia jonkinlainen sopimus siitä, kuinka paljon affiliaatti saa tuloja vaivanpalkaksi.
Kasinoiden markkinointi on yleensä täysin ansaintapohjaista. Henkilö ei siis pysty tienaamaan kasinoilla pelkästään levittämällä sanaa niistä, vaan hänen täytyy onnistua aidosti tuomaan maksavia asiakkaita kasinoille. Yleensä tätä seurataan niin sanottujen tracker- eli seurantalinkkien kautta. Markkinoijalle siis annetaan linkki, jonka kautta hänen täytyy onnistua saamaan asiakkaita pelien pariin.
Seuraavassa on esiteltynä kolme erilaista vaihtoehtoista sopimusta, jollaisia kasinot affiliaattimarkkinoijien kanssa solmivat:
- Revenue share. Revenue share -sopimuksessa markkinoija saa tietyn prosentin verran tuomiensa asiakkaiden kerryttämistä tappioista itselleen. Tyypillisesti rev share -prosentti voi olla 20–45 %, jolloin yksittäisen 100 euroa häviävän asiakkaan tappioista maksetaan markkinoijalle 20–45 euroa. Mikäli kuitenkin osa asiakkaista onnistuu voittamaan häviämisen sijasta, vähennetään nämä kuukausittaiset voitot heidän kerryttämistään kuukausittaisista tappioista.
- CPA. CPA-sopimuksessa markkinoijalle maksetaan tietty summa rahaa jokaisesta maksavasta asiakkaasta, joka luo tilin ja tallettaa kasinolle. CPA-summa voi olla esimerkiksi 20–80 euroa. Jos siis markkinoija onnistuu tuomaan 10 asiakasta kasinolle, voi hän saada siitä vaivanpalkkaa 200–800 euroa.
- Hybrid. Hybrid-tyylin sopimuksissa markkinoijalle voidaan tarjota sekä asiakaskohtainen palkkio että prosentti kuukausittain kerrytetyistä tappioista.
Mitään varsinaisia ohjenuoria ei revenue sharen, CPA:n ja hybrid-sopimusten korvauksista ole. Kaikki on pitkälti kiinni siitä, millaisiin lukuihin affiliaatti ja kasinofirma päätyvät. Usein parhaat diilit tarjotaan markkinoijille, joilla on valmiiksi olemassa suuri määrä seuraajia ja yleisöä. Esimerkiksi revenue share -prosentti usein nousee suhteessa siihen, kuinka monta asiakasta markkinoija pystyy kasinolle tuomaan.
Kuka voi ryhtyä kasinoaffiliaatiksi?
Teoriassa kuka tahansa voi ryhtyä kasinoaffiliaatiksi. Toivottavaa kuitenkin olisi, että henkilöllä olisi jo valmiiksi olemassa jonkinlaista seuraajakuntaa, jolle kasinoita aiotaan markkinoida. Lisäksi ongelmaksi nousee se, että Suomen markkinoita hallitsee rahapelimonopoli, joten räikeä mainostamisen ei ole luvallista.
Vielä muutama vuosi sitten videopalvelu Twitch suorastaan kuhisi suomalaisia kasinoaffiliaatteja, jotka striimasivat pelaamistaan ja linkkasivat katsojilleen uusia kasinoita. Sittemmin Poliisihallinto uusien rahapelilakien myötä pystynyt puuttumaan ilmiöön entistä vahvemmin ja jopa pitkälti kitkemään sen. Samaten kaikenlainen kasinopelien Instagram-markkinointi on yksiselitteisen kiellettyä ja rangaistavaa.
Nykyään kasinoaffeja löytyy eniten netistä erilaisen kasinosivustojen kautta. Nettikasinoita arvioivia sivustoja ei samalla tavalla voi mieltää lakia rikkoviksi toimijoiksi kuin somessa mainoksia eteen tuuttaavia henkilöitä. Kätevimmin kasinoaffiliaattien toiminta voi mahdollisesti onnistua siis vaikkapa omien kotisivujen kautta.