Liiketoimintamallit jotka toimivat netissä

Liiketoimintamallit jotka toimivat netissä

Mikä on liiketoimintamalli?

Liiketoimintamallin määritelmä on yksinkertaisesti: tapa jolla yritys tekee tai aikoo tehdä liikevaihtoa ja tienata voittoa yrityksen omistajille.

Investopedia.com sivusto määrittelee liiketoimintamallin näin (englanniksi):

A business model is the way in which a company generates revenue and makes a profit from company operations.

Erilaisia liiketoimintamalleja on olemassa melkein yhtä paljon kun on yrityksiäkin, mutta varsinkin nettipohjaisessa liiketoiminnassa on muutama vakiintunut liiketoimintamalli, joista löydät lisätietoa alla.

Internet-ajan liiketoimintamallit

Google Adsense

Googlen mainospalvelu Adsense on kaikista yksinkertaisin idea tienata rahaa netistä. Tarvitset vain sivuston (esim. oman blogin), liity Adsenseen ilmaiseksi ja laita mainospaikka sivustollesi.

Tienaat rahaa joka kerta kun sivustosi kävijä klikkaa mainosta. Summat eivät varsinkaan aluksi ole päätähuimaavia, ehkä muutamia kymmeniä senttejä päivässä. Jos saat liikenteen kasvatettua kymmeniin tuhansiin kävijöihin, voit saada useita satoja kuukaudessa.

Liity Google Adsenseen

Opi luomaan omat nettisivut

Amazonin kumppanuusohjelma

Verkkokauppa Amazon pyörittää yhtä maailman suurinta kumppanuusmarkkinointiohjelmaa. Liity ohjelmaan, lähetä trafiikkia Amazoniin ja tienaa komissio jokaisesta sivustosi kautta tulleesta myyntitapahtumasta. Saat noin 2-6 % komission tuotteiden hinnoista (riippuen tuoteryhmästä).

Liity Amazon affiliateen

Lue lisää kumppanuusmarkkinoinnista

Kumppanuusmarkkinointi

Eli affiliatemarkkinointi, on oma valintani. Minulla on sivustoja joilta ohjaan liikennettä yhteistyökumppaneiden sivustoille ja verkkokauppoihin. Tienaan komission sivustoni kautta tulleista myyntitapahtumista.

Verkkokaupat maksavat yleensä noin 5-10 % komission myynneistä. Liity johonkin verkostoon ja katso sieltä mitä yhteistyökumppaneita sieltä löytyy ja hae mukaan heidän kampanjoihin.

Liity Adtractioniin

Liity Tradetrackeriin

Dropshipping

Dropshipping on kuten verkkokauppa, mutta sen sijaan että myyt tuotteita omasta varastostasi, joku muu hoitaa kaiken logistiikan. Sinä siis käytännössä hoidat tuotteiden markkinoinnin ja asiakaspalvelun, joku muu hoitaa varaston ja tuotteiden toimittamisen asiakkaille.

Tässä mallissa sinun ei tarvitse sijoittaa alkupääomaa tuotteiden ostamiseen, vaan myyt jonkun toisen valmistamia tuotteita. Riski on pienempi, mutta niin on myös kate (verrattuna tavalliseen verkkokauppa-malliin).

Verkkokauppa

Verkkokauppa on digitaalinen kivijalkakauppa. Ostat tuotetta varastoon (tai valmistat itse tuotteesi), laitat sen myyntiin verkkoon ja ohjaat potentiaalisia asiakkaita tekemään ostoksia kauppaasi (esim. Google-mainoksilla). Lähetät tuotteet varastosta asiakkaille, hoidat asiakaspalvelua, markkinointia yms.

Liiketoimintamallina verkkokauppa vaatii paljon työtä alkuun; oikeiden tuotteiden valinta, markkinointi, ylläpito, asiakaspalvelu, palautukset yms. mutta voi olla hyvinkin tuottavaa jos saat kaupan rullaamaan.

Vaihtoehtona perinteiselle verkkokaupalle on digitaalisen tuotteiden myynti, esim. e-kirjat ja erilaiset oppaat. Tällöin kaupan perustaminen ja ylläpito ei vaadi yhtä paljon työtä.

Perusta Shopify -verkkokauppa

SaaS-palvelut

Software as a Service palveluilla tarkoitetaan verkkopalvelua joka toimii täysin netin välityksellä (ei vaadi asennuksia tietokoneelle), esim. eTasku tai Lyyti. Suuri osa Saas-palveluista on tarkoitettu yrityksille, mutta on olemassa kuluttajillekin suunnattuja palveluita kuten esim. Netflix.

Saas-palvelun kehittäminen vaatii suuren määrän työtä alkuun ja sinun tulee alloikoida resursseja (aikaa ja rahaa) markkinointiin, ylläpitoon, kehittämiseen ja asiakaspalveluun. Tämäkin voi olla erittäin tuottoisa liiketoimintamalli kun saat sen toimimaan.

Applikaatiot

Käytämme puhelimiamme entistä enemmän, eli mobiilisovelluksille on kova kysyntä – mutta markkinoilla on myös kova kilpailu.

Mobiilisovelluksella voi tienata rahaa 3 eri tavalla:

  1. ilmainen sovellus jossa on mainospaikkoja,
  2. ilmainen sovellus jossa on maksullisia lisäpalveluita (in-app purchases),
  3. maksullinen sovellus.

Sovelluksen suunnittelu ja kehittäminen vie paljon aikaa ja markkinointiin tulee sijoittaa resursseja. Tulee myös huomioida että sovelluskaupat ottavat oman osuutensa myynnistä, yleensä noin 20-30 %.

Liidien generointi

Liidi voi olla hyvinkin arvokas yritykselle, esim. SaaS-palvelut voivat maksaa jopa satoja euroja validista myyntiliidistä. Voisitko sinä generoida liidejä (eli kerätä talteen potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja) ja myydä niitä eteenpäin yrityksille?

Tarvitset vain houkuttelevat nettisivut ja kanavan jonka kautta ohjaat liikennettä sivustolle, esim. maksulliset mainokset, hakukoneoptimointi, sosiaaliset mediat tms. Tälläisen palvelun kehittäminen vaatii hyvää suunnittelua alkuun ja voi olla että sinun täytyy itse sopia diilit yritysten kanssa.

Sinäkin voisit tienata rahaa mainoksilla. Haluatko oppia miten? Liity valmennukseen.