Mainosten lisääminen sivustollesi on helpoin ja nopein tapa tienata rahaa, tarvitset tosin suuren yleisön jotta tulot olisivat merkittäviä.

Periaatteessa on olemassa kaksi eri tapaa tienata mainoksilla:

1. Liity mainospalveluun ja lisää heidän mainospaikka sivustollesi

2. Myy mainostilaa suoraan yrityksille ilman välikäsiä

1. Mainospalvelut – Google AdSense

Google AdSense on maailman suurin mainospalvelu, jonka kautta sivustojen omistajat tienaavat rahaa näyttämällä yritysten mainoksia sivustoillaan.

Yritysten mainokset tulevat Google AdWords -palvelusta, jossa he mainostavat palveluitaan valitsemilleen kohderyhmille. Yritykset maksavat mainonnasta Googlelle, ja Google maksaa pienen osuuden sinulle siitä että he saavat näyttää mainoksia sinun sivustollasi.

CPC (Cost Per Click) – tienaat klikkauksista

Tienaat rahaa joka kerta kun joku klikkaa mainostasi. Varsinkin alussa (kun sivustosi ei vielä ole suosittu) klikkaukset tuottavat vain muutaman sentin per kappale. Tämä tarkoittaa että tarvitset erittäin suuren yleisön jotta tienaisit merkittävää tuloa mainospalveluilla.

Tämäkin on täysin passiivista tuloa, ja mielestäni se kannattaa hyödyntää, vaikka se olisikin pientä. Eli sen lisäksi että teet affiliate-markkinointia, suosittelen että laitat ainakin yhden mainospaikan sivustollesi.

Kun olet rekisteröitynyt palveluun, tulee sinun luoda mainoskoodi ja sijoittaa se sivustollesi. Hetken kuluttua mainokset alkavat pyörimään. Mainospaikan asetuksista voit säätää minkä tyyppisiä mainoksia sivustollasi näytetään.

2. Myy mainostilaa suoraan yrityksille

Voit tienata huomattavasti enemmän myymällä mainostilaa suoraan yrityksille. Se vaatii tietenkin että käytät aikaa myymiseen ja että onnistut myymään mainostilaa heille.

Tätä keinoa varten sinulla täytyy olla jo yleisöä, eli säännöllisesti kävijöitä sivustollasi (kukaan ei halua maksaa tyhjästä). Mitä tarkemmin sivustosi aihe on määritelty, sitä vähemmällä kävijämäärällä onnistut myymään mainostilaa. Yrityksiä kiinnostaa kuitenkin aina ensisijaisesti näkyminen oikealle kohderyhmälle.

On todella tärkeää että tunnet sivustosi: kuinka monta kävijää sinulla on, mihin ikäryhmään he kuuluvat, ovat he miehiä vai naisia, kuinka kauan he viettävät sivustolla, mistä kävijät tulevat, mistä he ovat kiinnostuneita ja niin edelleen. Nämä tiedot löydät Google Analyticsistä.

Miten löydän yrityksiä, jotka voisivat ostaa mainostilaa?

Tärkeintä on että yritys liittyy jotenkin sivustosi aiheeseen, muuten mainokset ovat epärelevantteja kävijöille eikä yrityksetkään saa haluamaansa tulosta.

  • Aloita tutkimalla yrityksiä jotka myyvät tuotteita/palveluita jotka liittyvät aiheeseesi.
  • Googlaa aiheeseesi liittyvillä sanoilla ja katso ketkä näyttävät mainoksia näillä sanoilla.
  • Tutki muita sivustoja samasta aiheesta ja katso ketkä mainostavat näillä sivustoilla.

Miten hinnoittelen mainostilan sivustollani?

Toisin kuin mainospalveluissa (joissa välikäsi määrittää hinnan), nyt sinä määrität hinnan itse.

Voit valita joko CPC-hinnoittelun, CPM-hinnoittelun (maksavat per 1000 näyttökertaa) tai kiinteän kuukausihinnan mainostilasta. Suosittelen myymään kiinteällä kuukausihinnalla koska klikkausten ja näyttökertojen mittaaminen on vaikeaa (sinunhan täytyy raportoida nämä mainostilan ostaneelle yritykselle).

Aloita mainostilan myyminen esim. 100 eurolla per kuukausi ja katso miten yritykset reagoivat siihen. Jos tuntuu siltä että menee liian helposti kaupaksi, kokeile nostaa hintaa. Muista myös nostaa hintaa sitä mukaa kun kävijämääräsi kasvavat.