Tällä luennolla käydään läpi hakukoneiden toimintaa ja miksi hakukoneoptimointi on niin tärkeää. Huomaathan että olen tällä luennolla käyttänyt Googlen omaa opetusvideota (koska se on niin hyvä!), minä en siis itse esiinny yllä olevalla videolla.

Miten hakukoneet toimivat?

Hakukoneet kuten Google ja Bing lähettävät robotti-ohjelmia (Spidereita) ympäri verkkoa, jotka kulkevat linkkejä pitkin sivulta toiselle. Robotit lukevat sivustojen sisällön ja tallentavat sivustot ns. Indexiin (suureen tietokantaan).

Kun käyttäjä tekee haun, kaikki käyttäjän valitsemia hakulausekkeita (avainsanoja) vastaavat sivut haetaan indeksistä ja näytetään käyttäjälle. Hakutulokset lajitellaan salaisen algoritmin avulla, joka ottaa huomioon yli 200 eri tekijää arvostellessaan sivustoja (mm. sivuston luotettavuus, kuinka monta kertaa avainsanat mainitaan sivulla, missä kohtaa sivua avainsanat mainitaan jne.).

Hakukoneiden tavoite on näyttää oleelliset hakutulokset käyttäjälle (jotta käyttäjä löytää etsimänsä ja on tyytyväinen). Google ja Bing tienaavat maksullisilla mainoksilla, jotka näkyvät orgaanisten (tai luonnollisten) hakutulosten yläpuolella.

Orgaaniset ja maksulliset hakutulokset

Maksulliset mainokset

  • Yleensä 4 yläreunassa ja 2 mainosta alareunassa
  • Yritykset maksavat Googlelle jokaisesta klikkaukseta
  • Pääsevät lähes aina hakutulosten kärkeen
  • Monet yritykset maksavat satoja tuhansia euroja kuukaudessa tästä
  • Näihin ei voi vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla

Orgaaniset hakutulokset

  • Yleensä 10 hakutulosta per sivu
  • Järjestetään salaisen algoritmin mukaan
  • Hakukoneoptimoinnilla korkeammalle sijoituksissa
  • Et voi maksaa Googlelle päästäksesi korkeammalle

Katso havainnollistava kuva hakutuloksista.

Seuraavalla luennolla opit lisää hakukoneoptimoinnista, eli siitä miten orgaanisiin hakutuloksiin voi vaikuttaa. Lyhyesti, hakukoneoptimoinnin tarkoitus on tehdä sivustostasi sellainen että hakukoneet ymmärtävät sen sisällön helpommin, ja siten osaavat näyttää sitä tuloksissa kun joku etsii tietoa aiheista joista sinä kirjoitat.

Tällä luennolla käydään läpi hakukoneiden toimintaa ja miksi hakukoneoptimointi on niin tärkeää. Huomaathan että olen tällä luennolla käyttänyt Googlen omaa opetusvideota (koska se on niin hyvä!), minä en siis itse esiinny yllä olevalla videolla.

Miten hakukoneet toimivat?

Hakukoneet kuten Google ja Bing lähettävät robotti-ohjelmia (Spidereita) ympäri verkkoa, jotka kulkevat linkkejä pitkin sivulta toiselle. Robotit lukevat sivustojen sisällön ja tallentavat sivustot ns. Indexiin (suureen tietokantaan).

Kun käyttäjä tekee haun, kaikki käyttäjän valitsemia hakulausekkeita (avainsanoja) vastaavat sivut haetaan indeksistä ja näytetään käyttäjälle. Hakutulokset lajitellaan salaisen algoritmin avulla, joka ottaa huomioon yli 200 eri tekijää arvostellessaan sivustoja (mm. sivuston luotettavuus, kuinka monta kertaa avainsanat mainitaan sivulla, missä kohtaa sivua avainsanat mainitaan jne.).

Hakukoneiden tavoite on näyttää oleelliset hakutulokset käyttäjälle (jotta käyttäjä löytää etsimänsä ja on tyytyväinen). Google ja Bing tienaavat maksullisilla mainoksilla, jotka näkyvät orgaanisten (tai luonnollisten) hakutulosten yläpuolella.

Orgaaniset ja maksulliset hakutulokset

Maksulliset mainokset

  • Yleensä 4 yläreunassa ja 2 mainosta alareunassa
  • Yritykset maksavat Googlelle jokaisesta klikkaukseta
  • Pääsevät lähes aina hakutulosten kärkeen
  • Monet yritykset maksavat satoja tuhansia euroja kuukaudessa tästä
  • Näihin ei voi vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla

Orgaaniset hakutulokset

  • Yleensä 10 hakutulosta per sivu
  • Järjestetään salaisen algoritmin mukaan
  • Hakukoneoptimoinnilla korkeammalle sijoituksissa
  • Et voi maksaa Googlelle päästäksesi korkeammalle

Katso havainnollistava kuva hakutuloksista.

Seuraavalla luennolla opit lisää hakukoneoptimoinnista, eli siitä miten orgaanisiin hakutuloksiin voi vaikuttaa. Lyhyesti, hakukoneoptimoinnin tarkoitus on tehdä sivustostasi sellainen että hakukoneet ymmärtävät sen sisällön helpommin, ja siten osaavat näyttää sitä tuloksissa kun joku etsii tietoa aiheista joista sinä kirjoitat.